Let op: je maakt gebruikt van een verouderde browser die ons dealerportal mogelijk niet optimaal ondersteunt. Stap over naar Chrome, Firefox of Safari voor het beste resultaat.

Waarom duurt het soms lang voordat een product weer op voorraad is?

Sommige artikelen kopen wij binnen Europa in. De levertijd is dan enkele dagen mits de leverancier het op voorraad heeft. Producten vanuit Azië kennen vaak een levertijd van enkele maanden. We hebben met veel verschillende factoren te maken:

  1. Vraag bij onze dealers: als een product ineens twee keer zo veel verkoopt, bijvoorbeeld omdat andere leveranciers zonder zitten, gaat onze voorraad nog maar de helft van de geplande tijd mee.
  2. Voorraad bij onze leverancier: sommige leveranciers leveren snel maar als we een product bestellen en zij hebben het niet op voorraad, kan het alsnog lang duren voordat wij het binnen krijgen. Vaak hebben we wel inzicht in de levertijd van onze leverancier naar ons maar bijna nooit weten we wanneer onze leverancier een product weer binnen krijgt.
  3. Levertijd van onze leverancier: hier plannen we natuurlijk op maar levertijden kunnen afwijken. pakketten kunnen zoekraken en een container kan bijvoorbeeld vastgehouden worden door de douane.
  4. Voorwaarden van onze leveranciers: veel van onze leveranciers verlangen een minimum bestelbedrag of rekenen hoge order- en transportkosten. Wanneer dan één product niet meer op voorraad is, kunnen niet direct bestellen maar moeten we wachten tot we een grotere order kunnen maken.

Soms kunnen we tijdelijk elders hetzelfde product inkopen om de tijd te overbruggen. Sommige artikelen kunnen we echter maar bij één leverancier inkopen, bijvoorbeeld Michelin. In andere gevallen kan een andere leverancier misschien niet dezelfde kwaliteit leveren of alleen tegen een prijs die niet concurrerend is.

Samengevat hebben we een servicegraad van ongeveer 97%. Dat betekent dat van de 100 artikelen in ons assortiment en gemiddeld genomen zo’n 97 op voorraad zijn. Ook voor die resterende 3% doen we onze uiterste best want we begrijpen hoe vervelend dit is. Een uitlevergraad van 100% is echter niet realistisch dus houdt hier ook rekening mee.

Please, mind that only logged in users can submit questions
Support